انتقال تجارب و بایسته های آموزشی و فرهنگی در نشست هم اندیشی اساتید - نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه
با حضور سرآمدان آموزشی دانشگاه میبد برگزار شد؛
انتقال تجارب و بایسته های آموزشی و فرهنگی در نشست هم اندیشی اساتید
14 Oct 2025
کد خبر: 447593
تعداد بازدید : 98
به گزارش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه میبد؛ نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه میبد با حضور سرآمدان آموزشی در سال 1404-1403 و جمعی از اساتید 21 مهرماه با محوریت بایسته ها و تجارب آموزشی و فرهنگی در مناسبات با دانشجویان برگزار شد.
در این نشست که به همت دفتر هم اندیشی اساتید برگزار شده بود؛ حجت الاسلام و المسلمین شهاب الدین وحیدی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه میبد به عنوان یکی از سرآمدان آموزشی در خصوص موازین اخلاقی و آداب برخورد با دانشجویان گفت: یکی از نکات حائز اهمیت احترام به دانشجویان و انتقادپذیری است.
وی ادامه داد: نکات سازنده دانشجویان در مقام نقد و تحلیل بسیار برای یک استاد سازنده است و همواره باید شنوای آن ها باشیم.
حجت الاسلام وحیدی همچنین افزود: عدم ابراز غرورپاسخگویی و در دسترس بودن استاد یکی از اخلاق ویژه و پسندیده استاد است که باید در متن کار قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه میبد بیان کرد: یکی از مسائل مهم در شکل گیری ارتباط با دانشجویان تفاوت به شان فرهنگی و علمی دانشجو است که تربیت و شیوه برخورد صحیح با هر دانشجو در پرتوی عنایت به همین تفاوت ها شکل میگیرد چرا که فضای فرهنگی و تربیتی هر دانشجو متفاوت است و به تبع پذیرای رفتارهای متفاوتی هستند.
این استاد سرامد همچنین ادامه داد: در نسل حاضر عدم تحمیل به عقاید به دانشجو و نقد عقاید ایشان و احترام به آن از عناصر مهم ارتباط استاد با شاگرد شمرده میشود.
وی بر لزوم آموزش یادگیری محور تاکید کرد و اظهار داشت: آموزش باید یادگیری محور باشد نه تدریس محور چرا که در مقام تحلیل و دفاع از ارزش های دین این امر گامی بسیار مهم است و به تقویت هرچه بیشتر دانشجویان کمک میکند.
حسین محبی از دیگر اعضای سرآمد دانشگاه میبد در دانشگاه میبد نیز نکاتی در خصوص بایسته های آموزشی و فرهنگی در مناسبات با دانشجویان اظهار داشت و گفت: در چهارچوبی کلی تمامی فعالیت های اساتید و همچنین نحوه تدریس باید به نحوی سمت و سویی الهی داشته باشد و حداکثر مفاهیم اخلاقی و فرهنگی به دانشجو منتقل شود.
وی با تاکید بر اینکه این امر در کلیه رشته ها حتی رشته های مهندسی نیز میسر ادامه داد: دانشجو علاوه بر بعد تحصیلی باید در ابعاد شخصیتی و متعالی نیز رشد شخصیتی داشته باشد و اعضای محترم هیئت علمی میتوانند نقشی موثر در این امر ایفا کنند.
در پایان سایر اساتید نیز به بررسی بایسته ها و تجارب پرداختند و همچنین به نقد آموزشی برخی چهارچوب و قوانین رسیدگی شد.